مسیر موفقیت آسان نیست ، تا اوج در کنارت هستیم !

چگونه در شطرنج پیشرفت کنیم

تیم تحریریه هوش برتر
29 بهمن 1401
چگونه در شطرنج پیشرفت کنیم

و

هیچکس قهرمان زاده نمی شود ، حتی بازیکنانی با موهبت های الهی هم می بایست روی بازیشان کار کنند تا پیشرفت کنند.

استعداد به تنهایی کافی نیست ، عادت به مطالعه و تمرین مناسب و داشتن عزم و اراده به همان اندازه اهمیت دارد .

هر کس تنها  با صرف زمان لازم وتلاش کافی می تواند تبدیل به یک بازیکن قدرتمند شطرنج شود .

“تاکتیک ها “

مهمترین عامل جدا کننده سطح بازیکنان از یکدیگر تاکتیک است . توانایی پیش بینی رو به جلو و محاسبه ی  واریانت ها کلید پیروزی است . شما می توانید مهارت تاکتیکی تان را با حل مسائل شطرنجی مشابه با این کتاب بالا ببرید . توصیه های زیر بهترین راه استفاده از این تمرینات را ارائه می دهد .

1-اگر چیدن یک پوزیسیون روی یک صفحه را به دیاگرام ها ترجیح داده و ساده تر یافتید آنها را بچینید اما همواره راه حل ها را در ذهن تان بیابید بدون آنکه مهره ها را حرکت دهید . این کار حس و حال یک بازی واقعی را خواهد داشت .

2- پاسخ هایتان را بنویسید و با دیدن یک حرکت خوب هرگز برای دیدن راه حل ها عجله نکنید

-ابتدا روی واریانت های ممکنِ پاسخ تان کار کنید. در جستجوی دفاع های پنهان از دید باشید و  به یاد داشته باشید که حرکات ظاهرا فریبنده  اغلب اشتباهند !

3-از زمان تان به خوبی استفاده کنید . هدف اصلی تاکتیک ها کیفیت و  دقت است . بهتر است برای هر صفحه دو ساعت وقت گذاشت و 90%  امتیاز گرفت تا اینکه 20 دقیقه صرف کرد و 60 % امتیازات را کسب کرد .

4-به راحتی تسلیم نشوید !اگر مساله ای به نظر بسیار دشوار می آید به سراغ پوزیسیون ِبعدی بروید و بعدا به آن برگردید . گاه ممکن است نگاهی تازه در روزی دیگر به آن بیندازید و ایده ی برنده را بیابید.  اگر همچنان پس از چندین بار تلاش باز هم  موفق به حل آن نشدید آن گاه به پاسخ نامه مراجعه کنید .

5-هنگامی که یک برگه را کامل کردید راه حل های تان را چک کنید . اگر سوالی را نادرست پاسخ داده اید مشخص کنید که چرا؟ و وقتی اشتباه تان را فهمیدید،  سعی کنید راه حل درست را دوباره بیابید .

حتی اگر درست هم جواب داده باشید ، بسیار آموزنده خواهد بود که حرکات نادرست و اشتباهات ممکنی را که در راه حل های موجود در پاسخنامه آمده است دنبال کنید.

6-پی گیر  مسائلی که نتوانسته اید حل کنید یا در آن ها مشکل داشته اید باشید .این وضعیت ها بیشترین بار آموزشی را برای تان دارند. در آنها چیز هایی نهفته است که یک نقطه ضعف در مهارت شطرنجی شما را نمایان می کند . زمانی که تمرینات کتاب را به پایان رساندید، یکبار تمرین ها را دوره کنید تا آنچه را که آموخته اید مستحکم و تقویت کند .

7-عجله ای برای اتمام هر 100 برگ تمرین ها نداشته باشید . تقریبا یکسال طول می کشد تا مسائل آنرا حل و بیاموزید ، با سریع حل کردن هیچ چیز ِ بیشتری نخواهید آموخت .

برای حل تمرینات دشوارتر بخشِ انتهائی کتاب ، می بایست کار کافی در قسمت های ابتدایی به انجام رسانده باشید . حل یک یا دو صفحه در هر هفته می تواند برای کار شطرنجی تان مناسب باشد .

8-این یک کتاب کار و تمرین است ، روی آن به خوبی کار کنید . تمرینات کتاب چالش بر انگیزند، تنها به دنبال حل کردن  آنها نباشید . تلاش صحیح در زمان یافتن راه حل، نکته اصلی است .جستجوی ایده ها و محاسبه ی کامل شاخه ها ست که اهمیت دارد. فقط بهترین حرکت هدف نیست  بلکه روش یافتن آن مهم است .

تمرین عملی

اگر می خواهید در شطرنج بهتر شوید مطمئنا می بایست به شکل منظمی تمرین کنید ،چند بازی در هفته می تواندکاملا اثر بخش باشد و می گویند تمرین موجب تعالی است یا کار نیکو کردن از پر کردن است اما این تنها زمانی حقیقت دارد که این تمرین به نحو خوب و درستی باشد .لذا به نحوی متمرکز و جدی به تمرین بپردازید ، بازی های سریع و شلخته وار کمکی به پیشرفت شما نمی کنند.بازی کردن به شیوه محکم ، استوار و دقیق چیزی است که باید هدف تان باشد . بهترین کار، تمرین عملی با بازیکنان قوی تر است یا حداقل کسی که به خوبی خودتان باشد . هیچکس در مبارزه با حریفی آسان بهتر نخواهد شد چرا که آنها با حرکات درجه دو و نا مرغوب شان شما را از مسیر درست منحرف می کنند ، شما نیازمند حریفی هستید که اشتباهات تان را ببیند ، تنبیه تان کند  و شما را مجبور کند تیز بین و دقیق باشید .

هرچند بازی علیه یک کامپیوتر هم مناسب است اما حریف های انسانی کاملا ارجح اند .

اینترنت مکانی عالی برای تمرین است و وب سایت های فراوانی وجود دارندکه می توانید در آنجا بازی کنید لیکن زمان تان را برای بلیتس  تلف نکنید، چرا که تنها عادت های بد برای تان خلق می کند.شما نیازمندِ تمرین در تفکر کردن اید، بنابراین از بازی های کمتر از 15 دقیقه بپرهیزید.  علاوه بر بازی های نرمال، انجام بازی هایی که در صفحه 22 ارائه شده اند نیز مفید فایده اند.

همچنین پیروزی در وضعیت های برنده حاصل از ترکیب هایی که در تمرینات سطر دوم هر صفحه (4 و 5 و 6)آمده اند با بازی کردن عملی آن ها بسیار مفید است .

 طرحریزی در وسط بازی با شروع از وضعیت های پایانی تئوری گشایش های تان و بازی عملی آن وضعیت ها هم مفید است

 شروع بازی هایی را انتخاب کنید که در عمل  به کار می گیرید یا می خواهید آنها را بیاموزید .

زمان مطالعه  

روند پیشرفت ، پروسه ای کند و طولانی است که می بایست برای آن آماده بوده و خودتان را وقف آن نمائید . هر چه زمان بیشتری به شطرنج اختصاص دهید، سرعت پیشرفت تان بیشتر خواهد بود .

ساعاتی را که برای شطرنج تان صرف می کنید می بایست بینِ تمرین عملی ،حل تمرین ها و مسائل ، مطالعه کتاب های آموزشی و درس گرفتن  تقسیم شود .

کتاب هایی با موضوعات گوناگون در زمینه های آخر بازی ،شروع بازی ها ،استراتژی و یا مجموعه منتخبی از بازی ها بخوانید داشتن دیدگاهی مناسب  و شیوه ای متعادل در این زمینه شما را تبدیل به بازیکنی خوش فرم خواهد کرد .

زمان کار شطرنجی تان را در طول هفته توزیع کنید .

مطالعه روزی 1 ساعت بهتر از سپری کردن تنها یک بازه  زمانی طولانی مثلا 6 ساعته در آخر هفته است .

سعی کنید یک برنامه مشخص و با زمان بندی مناسب برای خودتان ایجاد کنید .

آخر بازی 

اگر با آخر بازی رفیق نیستید معنایش آن است که آخر بازی دشمن شماست !

در پرداختن به آن و مطالعه ی آن خساست به خرج ندهید ، پس از تاکتیک ها ،تکنیک آخر بازی مهم ترین مهارتِ عملی ای است که می توانید توسعه اش دهید . بازیکنی با آخر بازی قوی می تواند نبرد های نزدیک را ببرد و وضعیت های دشوار را به تساوی بکشاند .

برروی مسائل شماره 9 موجود در کتاب تلاش مضاعف و کاری بیش از حد معمول داشته باشید .

شروع بازی ها

دانستن شروع بازی ها اهمیت دارد اما آنها تنها یک بخش از بازی اند .این اشتباه متدوال در متمرکز شدن مطالعه و کارتان روی آنها را مرتکب نشوید.اگر اصول عمومی حاکم بر بازی را درک کنید عموما همیشه می توانید به یک وسط بازی مناسب و(شسته رفته )برسید. تصمیم تان برای انتخاب شروع بسیار با اهمیت است .

بازی کردن آنچه در ذهن دارید با آرامش و اطمینان و در عین حال دانستن شاخه های فرعی برای استادی در یک شروع و به دست آوردن تجربه ی کافی لازم بوده  و برای خوب بازی کردنِ آن نیازمند صرف زمان فراوان اید .

به عنوان بازیکن سیاه یک دفاع علیه e4   و یک دفاع علیه d4 و به عنوان سفید انتخاب اولین حرکت و سپس آموختن یک فرم گشایشی علیه هر یک از دفاع های ممکن سیاه را صورت دهید.  مطالعه در بخش شروع بازی تان را به این خطوط محدود کنید .پس از هر بازی تان بررسی کنید تا ببینید در کجا از تئوری یا توصیه های کتابی خارج شده اید .

تورنمت ها

بازی کردن در تورنمت ها تا جایی که می توانید برای بازیکنی که می خواهد  به سوی پیشرفت گام بر دارد هیچ جایگزینی برای مسابقه های جدی وجود ندارد .اگر امکان انتخاب دارید در مسابقات بالاتر از گروه ریتینگ خود شرکت کنید .چه پیروزی،چه  تساوی یا شکست ،هر بازی یک درس است .  اگر مربی ندارید بازی های تان را با بازیکنی قوی تر یا با کامپیوترتان آنالیز کنید .حرکات برنده را شناسایی نموده و اشتباهات طرفین را پیدا کنید همینطور جایی از بازی را که می توانسته اید بهتر بازی کنید  و بدانید که همه ی  این ها ارزشی طلائی دارند .

خوب ، همگی موفق باشید .می دانم هر چه بیشتر پیشرفت کنید، لذت بیشتری از شطرنج خواهید برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *